Hundrarutan
Idag testade jag den aktiviteten som Britt gjorde med oss i grupp 1. Detta finns på sträva 4A och där kan man även kopiera hundrarutor. Jag har en stor sådan i klassrummet som barnen kunde titta på. Jag tänkte på ett tal och barnen fick gissa. Detta gjorde jag med ettorna. Precis som Britt gjorde med oss sa jag dromba dromba och gjorde tummen ner om mitt tal var lägre än det de gissade på och alliopp alliopp och tummen upp om det var högre. Bara det var ju succé! Det är ändå fascinerande att man tycker att ledtrådarna är så givna och så gissar de på ett tal som egentligen inte alls är aktuellt. (Det påminner lite om när man gör hänga gubbe med barnen och det bara saknas någon bokstav och de flesta vet så är det någon som föreslår en helt ovidkommand ebokstav!). Iallafall så skadar det inte att göra den här övningen många gånger! Några av barnen fick komma fram och tänka på ett tal och så fick de andra gissa. Också väldigt poppis!
Med tvåorna gjorde jag en annan övning som också finns under 4A. De fick varsin hundraruta och markerade en 2x2 ruta där med exempelvis talen 34 och 35 och 44 och 45. Sedan skulle de addera diagonaltalen, alltså 34 och 45 och 35 och 44. Detta skulle de göra några gånger med olika tal. Ganska snart upptäcker de att summan blir den samma för de båda diagonalerna. Vi pratade om varför också och några förstod nog. Denna övning passade extra bra eftersom vi jobbat mycket med positionssystemet den här terminen och de nu fick träna sig på att lägga ihop tvåsiffriga tal. Här kunde de ju också få olika utmaningar beroende på var i hundrarutan de valde talen.
Ska prova denna med rafaels ettor tänkte jag.
SvaraRadera